One of the main attractions of Bolivia is the biggest salt flats in the world, the Salares de Uyuni. We decided to go and see them on a tour with a great Welsh couple we met in Copacabana , Ceri and Huw. We booked it in La Paz, ready for 3 days in a 4×4 driving through the beautiful landscapes of the south to see salt flats, geysers, lakes and hot springs.

To get to Uyuni, where the tour leaves from, we took a bus, well more like a safari bus, it was a shock, at first, but the ride ended up being quite funny. It was very cold, though! Even a thick blanket wasn´t enough to keep us warm. It was all made worse because of the very uncomfortable and cold night we then spent at a hostel in Uyuni. The hostel´s only heating was a small attachement to a gas bottle at reception!

The next morning we met the very nice Italian couple (Paola and Paolo) who we were to share the upcoming tour with, and thankfully for all six of us, the 4w4 we set off in had heating! After seeing the Uyuni train graveyard, we arrived at the impressive salt flat, where we saw a salt hotel (even though they are now “a bit forbidden” according to our driver, Saul). We had lunch at a beautiful island in the middle of the salt flat. The meals everyday were surprisingly good throughtout the trip, but all the refugios were absolutely freezing! We didn´t take our clothes off for the entire 3 days, sleeping in all our clothes and passing around a hot water bottle just to keep ourselves warm!

The second day we saw several unusual coloured lakes, some of them home to many flamingos! The final day we got to the natural geysers at 6am (!!!) before having breakfast at a natural hot spring! Blanca,  Jon and Huw dipped their feet in the hot water as Ceri, Paulo and Paula all went swimming! It was so nice to warm up our feet after them being numb and cold for 3 days!

After the tour finished, we crossed the border into Chile, while the other four went back to Uyuni. We left our companions at the border, a little sad that we had to say goodbye to them, but happy to be heading into the Atacama Desert were we hoped to warm up! It was great to celebrate two birthdays from our group, Paulas´on the 15th, Ceri´s on the 16th and a shame they weren´t here in San Pedro to celebrate Blanca´s on the 17th!

Uno de los atractivos mas importantes de Bolivia son los Salares de Uyuni, el lago de sal mas grande del mundo. Para verlo, decidimos organizar un tour con un pareja de galeses, Ceri and Huw, que habiamos conocido en Copacabana. Reservamos todo en La Paz y nos preparamos para pasar 3 dias en un 4×4, conduciendo por paisajes maravillosos para ver los salares, lagos de colores, piscinas naturales de aguas termales y géisers

Para llegar a Uyuni, desde donde sale el tour, fuimos en un “bus turistico”, que era mas como un bus de safari! Aunque al principio nos sorprendio, la verdad es que fue un viaje divertido! Pero muy frio! Ni siquiera la enorme manta que nos dieron ayudó a calentarnos! Y encima, en Uyuni, nos esperaba otra noche helada!!! Esta era la unica calefaccion que tenia el hostal en recepcion!

A la mañana siguiente conocimos al resto de los que venian en el tour, una pareja de italianos llamados Paola y Paolo! Por suerte para los seis, el jeep en el que ibamos a hacer el tour tenia calefaccion! Yupi!!!! Despues de visitar el cemeterio de trenes de Uyuni, llegamos al salar! Impresionante! Nos llevaron a visitar uno de los hoteles de sal aunque estos estan “un poco prohibidos” segun dijo el conductor, Saul, por la contaminacion que producen. Comimos en una isla preciosa en el medio del salar. La comida nos sorprendio por lo buena que fue durante los tres dias, aunque los refugios “basicos” en los que nos quedamos eran muy, muy frios! No nos quitamos la ropa en los tres dias que duro el tour, dormiamos con todo y compartimos una botella de agua caliente que tenia Ceri para intentar calentarnos!

El segundo dia viajamos por el desierto y vimos lagos de diferentes colores, y los flamencos que habitan en algunos de ellos! El ultimo dia llegamos a ver los géisers a las seis de la mañana (!!!!!) antes de desayunar en un piscina natural de aguas termales  Blanca,  Jon y Huw metieron los pies en el agua para calentarlos y Ceri, Paolo y Paola se bañaron! Fue muy agradable calentar nuestros pies, que habian estado congelados por tres dias!!!

Cuando el tour acabo, cruzamos la frontera a Chile, mientras que el resto del grupo tenia que volver a Uyuni. Nos despedinos en la frontera, tristes de decirles adios pero contentos pensando en el desierto de Atacama, donde esperabamos recibir algunos rayos de sol calientes!  Mientras duro el tour, celebramos dos cumpleaños, el de Paula, el dia 15, y el de Ceri, el dia 16! Fue una pena que los demas no estuvieran con nosotros para celebrar el cumpleaños de Blanca el dia 17 en San Pedro de Atacama!